Hop til hovedindholdet

Center for Hjerneskade logo

Hjernen i Udvikling 2025 - fagkonference om børn og unge


Dato og tid

Onsdag d. 9. april 2025 kl. 08:30 til torsdag d. 10. april 2025 kl. 16:30

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 28. februar 2025 kl. 14:00

Sted

Københavns Universitet Søndre Campus, Emil Holms Kanal, Bygning 23, auditorium 23.0.49, 2300 København S Københavns Universitet Søndre Campus
Emil Holms Kanal, Bygning 23, auditorium 23.0.49
2300 København S

Hjernen i Udvikling 2025 - fagkonference om børn og unge


Arrangementsbeskrivelse


Fagkonferencen ’Hjernen i Udvikling’ stiller skarpt på, hvad vi rent faktisk ved om en stribe aktuelle emner relateret til børn og unges udvikling. Konferencen er central for læger, psykologer, skolelærere, pædagoger og andre professionelle, der arbejder med børn og unge og ønsker den nyeste viden. Emnerne er ofte forbundet med børns kognitive udvikling.

Konferencen er inklusiv morgenmad, frokost, kaffe og kage begge dage.

Program onsdag d. 9. april 2025:

8.30            Registrering og morgenmad

9.20            Velkomst
Carsten Lose, børneneuropsykolog og leder af Neurocenter for Børn og Unge hos Center for Hjerneskade.

9.30            Børns & unges hjerner i nutidens samfund
Peter Lund Madsen, dr.med. speciallæge i psykiatri & forfatter.

11.00          Pause

11.30          Søvn og døgnrytme: Betydning for børn og unges udvikling
Hvad ved vi om børn og unge med problemer med søvn og døgnrytme? Hvad betyder søvn for børns udvikling og kognition mv. - hvad skal vi forstå og hvilke tiltag giver mening? 
Poul Jørgen Jennum, professor, overlæge, dr.med. Dansk Center for Søvnsygdomme, Rigshospitalet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
13.00          Frokost 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

14.00          Feberkramper og epilepsi: Hjernens udvikling og sundhed
Hvad ved vi om hvordan feberkramper og epilepsi kan påvirke børn og unges hjerner? 
Seniorforsker Julie Werenberg Dreier, MsPH, PhD ved Center for Registerforskning, Aarhus Universitet

15.30          Pause

16.00          Trivsel og mistrivsel: Børn mellem offergørelse og kompetencegørelse
Det er blevet en offentlig sandhed, at børn og unges trivsel er i frit fald. Forskning viser dog et mere nuanceret billede. Selvom der er sociale slagsider, og selvom mistrivsel findes, så skal børn og unge ikke betegnes som ofre. Karen Wistoft fortæller ud fra forskning med nuancer om, at børn kan lære at udvikle sig, og lære trivselskompetence.
Docent Karen Wistoft, Institut for Læreruddannelse, Københavns Professionshøjskole 

17.00          Tak for i dag v/ Carsten Lose

Program torsdag d. 10. april 2025:

8.30            Ankomst og kaffe

9.00            Ny viden om børn & unge med hjernerystelse
Hvad ved vi i dag om hjernerystelser blandt børn og unge? Center for Hjernerystelse har samlet og udgivet de seneste 20 års forskning på området, og den nye viden flytter vores forståelse af, hvad hjernerystelse er, hvilke konsekvenser den kan få og hvordan den bedst håndteres.
Hana Mala Rytter, PhD, leder af Dansk Center for Hjernerystelse, lektor i neuropsykiologi ved Københavns Universitet og Bispebjerg-Frederiksberg Hospital.

10.30          Pause

11.00          Ny digital udsathed? Psykologiske, pædagogiske og neuroale perspektiver på et fortsat forsinket fagfelt
Hvad siger forskningen om digitaliseringens påvirkning i et udviklingsperspektiv? Hvad betyder digitalisering for hjernen i udvikling, kognitive funktioner og for børn og unges trivsel? Hvordan forstår vi digital udsathed, og hvilken plads har "skærme" i forhold til andre faktorer, som vi kan forbinde med udsathed?
Andreas Lieberoth, professor i psykologi ved Aarhus Universitet

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
12.30         Frokost
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

13.30          Girls with ADHD (in English)
Girls with ADHD do not cause much trouble in school and are often undiscovered. What do studies and experience tell us about girls with ADHD from childhood to youth in a developmental perspective, including symptomatology, biological differences and the medical influence? What do professionals overlook, when we meet girls with ADHD in kindergardens and school, and how can we improve our care for these girls? 
Lotta Borg Skoglund, MD PhD, Associate Professor of psychiatry, Uppsala University and Karolinska Institutet

15.00          Pause

15.30          Set indefra: Sådan skaber du rammer for børn og unge med ADHD og autisme
For at forstå og finde løsninger skal vi nogle gange kigge andre steder hen, end vi forventer. Silke Ena Svare Arbo er autist med ADHD, og giver med skarpe observationer og humor råd og  anbefalinger om verden set med en neurodivergent hjerne. 
Silke Ena Svare Arbo, konsulent og peer-medarbejder, Center for Skolevægring

16.30          På gensyn v/ Carsten Lose

Kontaktinformation til arrangør

Center for Hjerneskade
Tlf: +45 35329006
kontakt@cfh.ku.dk

Kontaktinformation til arrangør

Center for Hjerneskade
Tlf: +45 35329006
kontakt@cfh.ku.dk