Hjernen i Udvikling 2026 - fagkonference om børn og unge

Fagkonferencen ’Hjernen i Udvikling’ stiller skarpt på, hvad vi rent faktisk ved om en stribe aktuelle emner relateret til børn og unges udvikling. Konferencen er central for psykologer, skolelærere, pædagoger, læger og andre fagprofessionelle, der arbejder med børn & unge og ønsker den nyeste viden. 

Konferencen er inklusiv morgenmad, frokost, kaffe og kage begge dage.

Program onsdag d. 15. april 2026:

8.30            Registrering og morgenmad

9.20            Velkomst
Carsten Lose, børneneuropsykolog og leder af Neurocenter for Børn og Unge hos Center for Hjerneskade.

9.30            Småbørn: Omsorg, leg og legekultur
Kvaliteten af vores dagtilbud og vilkårene for de mindste børns hverdag i institution og hjem er afgørende for den kommende generations trivsel og udvikling. Leg og omsorg er centrale fokuspunkter for udvikling i småbarneårene og en kilde til øget livskvalitet og især vigtigt i forhold til at kunne håndtere svære overgange og kriser senere i livet. 
Ditte Winther Lindqvist, cand.psych, professor, PhD på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.

11.00           Pause

11.30           DLD - en udbredt forstyrrelse, som for få kender nok til.
Sproglige vanskeligheder kan forekomme på grund af manglende sproglig erfaring eller i forbindelse med en anden forstyrrelse, fx generelle indlæringsvanskeligheder, ADHD eller autisme. Rigtig mange børn og unge har dog sproglige vanskeligheder på grund af sprogforstyrrelsen DLD. I oplægget fortæller Rikke om karakteristika ved DLD, om sprogforstyrrelser i forbindelse med andre udviklingsforstyrrelser, og om hvordan karakteristika hænger sammen med relevante sproglige indsatser.
Rikke Vang Christensen, lektor, PhD i børnelogopædi og cand.mag. i audiologpædi, Københavns Universitet

.

                  ---------------------------------------------------------------

13.00          Frokost

---------------------------------------------------------------

14.00          Children and adolescents in the legal system
The psychological and cognitive aspects of children and adolescents within the legal system: victims, suspects and witnesses - in English.. 

Julia Korkman, Docent i rättspsykologi, arbetslivsprofessor. Åbo Akademi samt Europeiska Institutet for Kriminalpolitik (HEUNI). 

15.30          Pause

16.00          Kognitive udfordringer hos børn med cerebral parese i almene skoletilbud 
Hvilke kognitive udfordringer kan folkeskolebørn med cerebral parese (CP) have, og hvordan støtter man bedst børnene? Rigshospitalets Videnscenter for Klinisk Neuropsykologi har siden 2023 forsket og undersøgt børn med CP i folkeskolealderen sammen med Aarhus Universitet, Københavns Universitet og Center for Hjerneskade. Camilla Funch Uhre var hovedansvarlig for det 3-årige forskningsprojekt. 

Psykolog, PhD - Camilla Funch Uhre, Rigshospitalet. 

17.00          Tak for i dag v/ Carsten Lose

Program torsdag d. 16. april 2026:

8.30            Ankomst og morgenbrød

9.00            Kulturel bias ved standardiserede tests: Hvad er problemet? 
Der er stærk evidens for, at mange standardiserede tests til børn og unge er kulturelt biased. Det betyder konkret, at vi med standardiserede tests valideret i en dansk kontekst risikerer at undervurdere kognitive og intellektuelle færdigheder hos børn og unge med en anden kulturel baggrund end Dansk. Hvad siger forskningen, og hvordan kan man tage et barns kulturelle og sproglige baggrund i betragtning, når man tolker testresultater? 
Ro Robotham, PhD, lektor ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet. 

10.30          Pause

11.00          Nedsat kravkapacitet og kravsundgående adfærd
Hvad kan der skjule sig, når vi ser bagom børns kravundgående adfærd? Hvordan udvikler vores forståelse af kravundgående adfærd sig - fra nedsat kravkapacitet og kravundgående adfærd til PDA (pathological demand Avoidance)?. Mange børn og unge med neurodivergens og mistrivsel undgår krav i en grad, hvor det bliver vanskeligt for omgivelserne at forstå og håndtere.
Cand.psych.aut Catrine Madsin er specialist og supervisor i klinisk børneneuropsykologi med speciale i autisme og ADHD

---------------------------------------------------------------
12.30         Frokost
---------------------------------------------------------------

13.30          Psykoser hos børn og unge
Om tidlige risikofaktorer, kognitive forstyrrelser, diagnostisk stabilitet og kliniske forløb - baseret på både klassisk diagnostik og nyere, mere dimensionelle tilgange. Oplægget sætter også fokus på diagnostisk overlap, differentiering og komorbiditet - blandt andet i relation til autisme og ADHD - samt relevante evidensbaserede interventioner.
Birgitte Fagerlund, Professor i klinisk Neuropsykologi, Cand.Psych.Aut, PhD.  

15.00          Pause

15.30          Fra indefra-perspektiv til forandring - erfaringer med redskaber, rammer og relationer
Mathias Vinsten Munk deler ud af erfaringer med redskaber, rammer og relationer, som han selv oplevede indefra i skolen og systemet som ung med autisme, ADHD og OCD. Han deler erfaringer med de rammer og metoder, der har hjulpet – og de pædagogiske redskaber, han selv har lagt væk i sit arbejde med børn og unge. Med udgangspunkt i egen historie og de aktuelle debatter om læreres autoritet og diagnosers betydning, giver Mathias sine bud på, hvordan vi skaber skoler, der bygger på tryghed, relationer og reelle muligheder for udvikling. Mathias ønsker at give nye perspektiver og konkrete billeder af, hvad der virker i praksis - og hvad vi med fordel kan give slip på. 
Mathias Vinsten Munk er oplægsholder, mentor og debattør. https://mathias-vinsten-munk.dk/

16.30          På gensyn v/ Carsten Lose

Information om arrangementet

Dato og tid Onsdag d. 15. april 2026 kl. 08:30 til torsdag d. 16. april 2026 kl. 16:30

Tilmeldingsfrist Søndag d. 15. marts 2026 kl. 12:00

Sted Kbh. Universitet Søndre Campus (Auditorium 4A)
Njalsgade 80
2300 København S

Arrangør

Center for Hjerneskade
Tlf. +45 35329006
kontakt@cfh.ku.dk

Hop til start tilmelding